Valg av propellanlegg

Br+Aa+-+Krilo+Carbo+-+foto-RELEVANTfilm_HR_-23.jpg
 
 

Hvordan velge riktig type propellanlegg

Det finnes mange type propellanlegg. Helt fra de helt enkle med fast propell til avanserte systemer med mulighet for dynamisk posisjonering. I takt med kompleksiteten til propellanlegget stiger også kostnadene på et propellanlegg mye.

Det er derfor viktig å velge rett type propellanlegg. Som et av få land er Norge et av landene som bruker veldig mye propellanlegg med vribar propell (CPP) som følge av tradisjoner og veldig ofte ikke som følge av reelle behov.

Dette koster ofte båteier mye mer enn han er klar over både i innkjøp og vedlikehold, og i verste fall gir det også lavere ytelser med tanke på fart og drivstoff-/energiforbruk.

Som følge av mindre bossforhold, mulighet for større bladareal og ikke minst en lettere installasjon enn en vribar propell har en fast propell som oftest større virkningsgrad enn en vribar propell. Normalt har en fast propell en virkningsgrad som er 3-5 % høyere enn enn vribar propell.

Som følge av dette har båter med fast propell oftest bedre utnyttelse av effekten, noe som gjenspeiler seg i høyere fart og lavere drivstofforbruk/energiforbruk.

På den annen side er en kombinasjon av gode ytelser over et vidt spekter/fartsområde kombinert med store variasjoner i last noe som en vribar propell er suveren på sammenlignet med en fast propell.

Kriterier som gjør at bør velge en vribar propell er:

  • Mye og veldig presis navigering over et langt tidsrom.

    • For normal manøvrering er sluregir kombinert med trustere en mye rimeligere løsning, og som regel godt nok.

  • Veldig store variasjoner i vekt på tom og fullastet båt.

    • For saktegående båter med bratt motstandskurve i lavere fartsområder er dette mindre viktig. Her er det oftest skroget som setter begrensingene. Forskjellen mellom en tom og fullastet hurtigbåt er ikke å betrakte som en en stor variasjon.

  • En har tillatelse til å ikke følge propellkurven oppgitt av motorleverandør.

    • Flere motorprodusenter forlanger at propellkurven til en fast propell skal følges for at garantien skal være gyldig. Da har det ingen hensikt å bruke vribar propell.

  • Hybriddrift med 2 forskjellige turtall og stor effektvariasjon.

    • Her bør en beregne om det er mulig med fast propell før en beslutter at en må ha vribar propell.

  • Høy fart kombinert med stor slepekraft

    • På båter med lav fart, f. eks 10 knop kan disse gjerne bruke fast propell da propellberegningen baser seg på bollard pull og ikke fart. Dette fordi motstandskurven til skroget er bratt så farten når en nesten uansett. Skal en båt ha høy bollardpull og samtid gå 20 knop er ikke en fast propell det optimale.

  • Elektrisk fremdrift med dårlige kontrollsystemer.

    • En bør vurdere å bruke mer penger på kontrollsystem og velge fast propell fremfor å bruke store summer på en vribar propell med lavere virkningsgrad enn en fast propell. Det er oftest rimeligere og mer effektivt med et godt kontrollsystem.

  • Utstyr som trenger høyt turtall på motor for å levere effekt til annet maskineri

    • Ofte kan et godt sluregir løse dette på en enkel og rimelig måte.

Mange båter med propellanlegg med vribar propell blir i dag brukt som om det er propellanlegg med fast propell. Tenk derfor over bruksområde og behov før en tar kostnadene med propellanlegg med vribar propell.